اخبار

مرامِ نوازندگان ایرانی و آذری متفاوت است

مرامِ نوازندگان ایرانی و آذری متفاوت است
آلبوم «تار و پود» با آهنگسازی حمید متبسم و خوانندگی وحید تاج در فرهنگسرای نیاوران رونمایی شد.

 

 

به گزارش روابط عمومی بنیاد آفرینش های هنری نیاوران ، آیین رونمایی از آلبوم موسیقی «تار و پود» به آهنگسازی حمید متبسم و خوانندگی وحید تاج، ظهر امروز چهارشنبه 6 دی 1396 در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

در آغاز این نشست کلیپی از بخش های آلبوم «تار و پود» پخش شد و سپس چند تن از منتقدان به بیان دیدگاه های خود درباره ی آلبوم «تار و پود» پرداختند.

فرشاد توکلی پژوهشگر موسیقی ایرانی یکی از منتقدانی بود که در نقدی مفصل به بررسی منظومه خوانی ها در ایران و سپس به بررسی آلبوم «تار و پود» از منظر منظومه خوانی اش پرداخت.

همچنین مهرداد مومنی «تار و پود» را از منظر ریتمیک بررسی کرد.

تار و پود چالش‌های بسیاری برایم داشت

وحید تاج خواننده آلبوم «تار و پود»:: پنج سال است که با استاد متبسم برای خواندن این پروژه در ارتباط هستم. این تبادل نظرها به آلبوم «تار و پود» ختم شده و امروز شما می توانید این اثر را بشنوید.

زمانی که نُت ها را برای من فرستادند، دیدم که این اثر در عین سادگی، چقدر پیچیده است. واقعا حس می کردم که در جاهایی دچار چالش می شدم. در عین حال ملودی ها را به راحتی حفظ می کردم. می دانستم که مخاطب هم می تواند به راحتی این ملودی ها را حفظ و زمزمه کند.

امیدوارم روزی در ایران شرایط برای شنیدن صدای خوانندگان زن فراهم شود تا آهنگسازان بزرگی مانند متبسم ناچار نشوند برای یک اثر، با دو خواننده با جنسیت های متفاوت کار کنند.(آلبوم «تار و پود» در خارج از ایران با صدای مهدیه محمدخانی ضبط و منتشر شده است)

بهار مدیری و سمیرا گلباز نوازندگان آلبوم «تار و پود» بودند که هر کدام درباره این اثر دقایقی سخن گفتند.

 «تار و پود» را زمان آشنایی با همسرم ساختم

حمید متبسم: نوازندگانی که در این آلبوم حضور داشتند جان گذاشتند و با جدیت بسیار کار کردند. نوازندگانی جوان که کار کردند و توانستیم این اثر را به اینگونه تقدیم شما کنیم.

هر اثری که در دوران کاری ام ساخته ام یک انگیزه ای برایش داشته ام. تار و پود هم مصادف بود با آشنایی من و همسرم و انتخاب این شعر را با همفکریِ همسرم(سمیرا گلباز) انتخاب کردیم.

شکرگزارم که در دورانی زندگی کردم که استادانی مانند فرامرز پایور را دیدم و تجربه کردم. شاهد بودم که چگونه می شود به موسیقی پرداخت بدون اینکه به فکر پرکردن جیب بود.

در تنظیم اثر برای صدای وحید تاج تغییر زیادی ایجاد نشد، به جز تغییر اُکتاوها برای صدای تاج.

انتخاب ساز گاهی به خاطر امکانات است. اگر ارکستر سمفونیکی در اختیار داشته باشم ممکن است برای سازهای بیشتری موسیقی را بنویسم. البته امکانات بخشی از ماجراست. اما مهم در این اثر رسیدن به صدایی است که دور از موسیقی قاجار باشد. صدایی که ما را به پیش از اسلام برود. به همین دلیل خواستم از سازهایی استفاده کنم که این فضا را ایجاد کنند. ترکیب های متفاوت هم برای من مانند نوعی مبارزه طلبی هم هست. زنگ سه تار و بمِ قیچک و بربت ممکن است ما را به فضاهایی ببرد که در قدیم بوده است.

منش و مرام نوازندگان ایرانی و آذربایجانی متفاوت است

حمید متبسم: در موسیقی آذری خیلی مرسوم است که با ساز تار، موسیقی غربی می نوازند. منش و مرام نوازندگان آذربایجانی اینگونه است که آثار موسیقی کلاسیک غربی را می نوازند. نوازندگان موسیقی آذربایجانی در مراسم عروسی هم نوازندگی می کنند اما نوازندگان موسیقی ایرانی چنین کاری نمی کنند.

معروف است که کُلُنل وزیری وقتی قبول نمی کند با ارکسترش در یکی از مراسم های جشن دولتی حضور یابد، از کارش برکنار می شود.

ضرورتی ندارد با تار موسیقی فرنگی بزنیم. آن موسیقی را با همان سازهای غربی می نوازیم. ساز ایرانی هم بهتر است که موسیقی ایرانی بنوازند.

در این مراسم سعید فرج پوری، حسین بهروزی نیا، ارشد تهماسبی و حسین تهرانی از مهمانان ویژه بودند.

۶ دی ۱۳۹۶ ۱۵:۴۲
روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران |